Sider

søndag den 6. maj 2012

Ugen op til store bededag.

I ugen der er gået, er der sket en masse. Mandagens, onsdagens og torsdagens flotte vejr med sol og næsten vindstille har rigtigt fået sat gang i mine rhododendron.

Heldigvis har både Rhododendron "Azurika" og

Rhododendron "Ramapo" - som jeg begge købte sidste år - klaret sig rigtigt godt, selv om jeg har snydt lidt og kun lavet et stort spagnumfyldt hul til dem i stedet for at lave et rigtigt surbundsbed. Håber ikke at jeg kommer til at fortryde det om et par år.

Rhododendron "Scarlet Wonder"


Og "Gertrud Schäle" er også igang nu.


De fleste af tulipanerne står stadig i fuldt flor.


Her er det "Curly Sue" som kun har været sprunget ud et par dage.


Og så er vi tilbage til det med de manglende sortsnavne. Men jeg holder lige meget af dem alligevel.
Denne dejlige tulipan var en af dem, jeg fandt, da vi flyttede ind.
 
Det samme gælder denne her skønhed.

Det er meningen, at denne festligt flammede orange tulipan i nær fremtid får en rødbladet løn (Acer pal. Atropurpureum) til nabo. Håber ikke at de bliver for voldsomme sammen. Jeg synes, at noget af lønnens røde farve går igen i striberne på tulipanen, men vi får se. Tulipaner er da nemme at flytte, hvis det går helt galt.
Tulipanen fik jeg forresten for en slik i en "lykkepose" med blandede løg, som blomsterhandleren  havde skåret af en sending, hun lige havde fået ind af døren. Det viste sig, at der var tre forskellige sorter i posen.

Der er efterhånden godt gang i stenbedet. Her er det bjergnellikerod (Geum montanum "Diana").  
Blåpude (Aubrieta hyb. "Alba") er snart helt dækket af blomster, og i baggrunden er dværg-irisen (Iris pumila "Velvet Carpet") ved at røre på sig.

 
Den røde og den lilla kobjælde kan endnu, og gemsekarsen er et hvidt tæppe.


Foran huset står dværgirisen (Iris pumila "Pastel Charme") og soler sig.


Mos-stenbræk "Peter Pan".


Lidt gemt i skyggen står der guldjordbær og lyser op.


Dette foto er efterhånden nogle dage gammelt. Nu er Snepuden (Iberis semp. "Snowflake") helt dækket af blomster.


Kender i denne her? Den fik jeg forærende af en kollega den anden dag frisk gravet op fra haven med blomst og det hele. Hun fortalte, at det er en hvidblomme, som oprindelig stammer fra hendes mormors have. Indrømmet fotoet vinder nok ingen konkurrance, men blomsten minder meget om dorothealiljens blomst, og den er da også tæt familie. Forskellen er, at den nok er 40 cm. høj og først blomstrer nu. 


Så er min gudeblomst også sprunget ud.


Til slut et kig i staudebedet hvor gemseroden ikke længere står så ensomt. Nu har den fået selskab af Forårs-Vortemælk.


Og af nellikerod "Carlskær".

Håber I har haft en god store bededags ferie.

2 kommentarer:

  1. Fine billeder du viser. Min Gudeblomst er ikke sprunget ud endnu. Din ukendte blomst/hvidblomme er vist på bloggen frk. Solhat tror jeg.
    Vi planter altid rhododendron på den måde du beskriver, så den skal nok overleve, det tror jeg.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Tak for dine gode billeder.
    Hvor har du dog mange smukke blomster.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet