Sider

søndag den 16. marts 2014

Lidt frugt og grønt til drivhus og have.

Det forrykte vejr vi har haft i week-enden indbød absolut ikke til at være udenfor, så i stedet fik jeg pottet squash og vandmeloner om, de var hurtigere til at spire, end jeg havde regnet med. Jeg fik også sået nogle grøn peber, auberginer og lidt artiskokker. Artiskokkerne skulle vist have været sået lidt tidligere, men jeg håber, at jeg får noget ud af dem alligevel.
Ude i haven er de tidligste krokus færdige for i år. I stedet er nogle af dem, der står i skyggen på sit højeste.

Det ser ud til at de krydser sig lystigt med hinanden. I hvert fald er det første år, at der er en næsten hvid imellem.



















Og denne farvekombination må være indvandret fra naboen. Det er altid spændende at se, hvad der dukker op. Fotoet er fra før vi fik den hårde kuling. Den havde de desværre ikke godt af.


















Vårlyngen "Nathalie" er noget mere upåvirket af elementernes rasen og blomstrer upåvirket videre.




















Stenbræk "Ruth Draper" er ved at komme sig efter sin fejlplacering og står nu med søde små blomster.




















Og ikke langt derfra står iris reticulata. En fantastisk blå farve.




















For en uges tid siden fandt denne narcis vej til indkøbsvognen, da vi var ude at handle. Den er selvfølgelig lidt for ud for sin tid, men til næste år regner jeg med, at den kommer til at blomstre samtidig med en hyacint, der har næsten samme laksefarvede blomst. Håber at de kommer til at klæde hinanden.
















Håber ikke at I er blæst helt væk.


4 kommentarer:

  1. Ja det har været et forfærdeligt blæsevejr, det kunne vi godt have undværet. De fine krokus kunne ikke lide det, men det er en flot narcis, du har fået, det er en god erstatning nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, at det var foråret, der kom blæsende. Vinden er heldigvis taget noget af i dag, så mit week-end projekt med at få givet noget gødning nåede jeg lige inden, det blev for mørkt. Så ville det bare være fint med lidt regn. Jeg faldt for narcissen, fordi den er lidt anderledes i farven, end dem vi har i haven i forvejen.

      Slet
  2. Dejligt som der kommer farve i haverne nu :-)
    Mine krokus bryder sig bestemt heller ikke om den stride vind vi har haft de seneste dage.
    Selvom blæsten har været lidt voldsom, var alligevel en tur i haven for at plante i dag. En tyk trøje og en regnjakke udenpå til at skyde vinden, så kunne jeg sagtens holde varmen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt, som det hele spirer og gror nu. Hver eneste dag er det en glæde at opdage at en plante, som måske måske ikke klarede den, alligevel stikker et forsigtig blad frem. I dag er den første lyserøde hyacint begyndt at blomstre, og hvis det ikke bliver koldt igen, tror jeg, at den første rhododendron starter med at blomstre om et par dage.

      Slet