Sider

onsdag den 14. januar 2015

Tilbage til normalt januarvejr


I week-enden i et øjeblik hvor regn og blæst holdt en lille pause, var jeg lige en tur rundt i haven og glemte for en tid, at vi kun var nået til 11. januar. Man kan blive helt høj, når man ser, hvordan de små spæde planter titter frem fra den våde og kolde jord.
Indlægget som jeg optimistisk begyndte at skrive og ikke nåede at få udgivet i søndags, får i så nu med en del ændringer i teksten, for nu siger meteorologene til kulde fra Sibirien. Det måtte jo vende. Så i den kommende week-end skal jeg ud og have klippet juletræet i stykker, så jeg kan vinterdække. Godt at vi ikke fik smidt det alt for langt væk.

Adonis amurensis ventede da heldigvis med at folde blomst og blade ud til "Egon" var faret forbi. Jeg håber så ikke, at der er flere af den slags "voldsomme drenge" på vej. Sidste år snød den mig for blomstring, Nu må vi så se, hvad den mener om frost, for sne har vi ikke noget af, selv om det dryssede et øjeblik i dag. 

Anemone "Blue shade" er fra sidste år. Den var jeg i et øjebliks opstemthed glad for at se igen. Men uden vinterdækning tror jeg ikke, at den holder til, at det pludselig bliver vinter.
Helleborus lividus er også fra sidste år. Jeg har læst et sted, at den helst skal vinterdækkes, men med alle de knopper og det milde vejr, som vi har haft indtil nu, havde jeg trukket tiden. 
Den lille primula har været flittig siden lidt før jul.
Og denne påskeklokke, som på en mere solrig plads plejer at være lidt kraftigere i farven, har også haft travlt på det seneste. Da jeg fik set hvor langt den var fremme, var jeg på vej ind efter en saks for at fjerne bladene, som desværre ikke er sygdomsfri. Nu får de alligevel lov til at sidde lidt endnu, selvom de nok smitter de nye blade.

Så langt er det jo næsten som normalt i en mild vinter periode.

Men Iris "Spirit of Memphis" har da taget helt forkert bestik af situationen. De første erantis er kun ved at bryde jordskorpen, og vintergækkerne er heller ikke særlig langt fremme. Godt at det kun er et af skudene, der har så travlt.



Hav det godt derude.




4 kommentarer:

  1. Hej
    Ja man kan da godt se, at du bor sydligere, der er meget på vej hos dig, Godt du ikke har gemt juletræet for langt væk. Din iris bliver nok ikke til noget, men så kommer der vel en ny. Fint med din Adonis, jeg har også købt en for et par år siden, den kom aldrig igen.

    SvarSlet
  2. Ja der er mere på vej, end jeg havde troet, men vi har også kun haft nogle få nætter med frost, og jeg tror ikke, at jeg har måttet skrabe sne af bilen mere end et par dage. Irissen har jeg sat i vand, men jeg tror, at den er for ødelagt til at springe ud.

    SvarSlet
  3. Så heldig du er som kan nyte blomster i hagen allerede! Påske klokker er så fine :)

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja påskeklokkerne bliver jeg mere og mere glad for, men det bliver en kort fornøjelse i denne omgang for nu sætter det ind med nattefrost og måske sne i næste uge. Også en god week-end til dig.

      Slet