Sider

onsdag den 24. juni 2015

Pæoner, roser og de sidste iris.

Blæst overskyet og omkring femten grader. Ikke just det man forbinder med midsommer og ferie. De lover heldigvis forbedringer til i morgen.


Silkepæonerne ser ud til at have det godt endnu. Denne har en smuk næsten vinrød farve, som det endnu ikke er lykkedes mig at få frem på et foto.


I går var jeg lige ude at binde de pæoner op, som står mest udsat, når det regner og blæser meget. Det er ikke hvert år, at jeg når det. Så nu satser jeg på, at de ikke lægger sig, hvis de store blomster bliver fyldt med vand.


Jeg var så heldig, at riddersporen ikke lagde sig i sidste uge, hvor vi fik en kraftig byge. Kan man mon håbe på, at vi får lov til at nyde den i al sin pragt i år. Det ville så være første år i lang tid, at den slet ikke bliver skadet.


Frisia er som regel en af de første roser, der springer ud.


Sympathie, som i årevis ikke har vist, om den ville leve eller dø, ser ud til, at den har besluttet sig for at vokse sig stor og flot.


Den gamle rose, som måske hedder Hermosa, er lige så flittig som den plejer.


Nostalgi har stået med store knopper i flere dage. Nu venter den bare på varmen lige som os andre.


Den sidste rose i buketten er Candella som sprang ud for et par dage siden.


Den første lilje sprang ud i det fin vejr i går, og i dag sprang Lollypop ud. Det er jo nok for tidligt at sige noget endnu. Men det ser ud til, at vi er sluppet for det store angreb af liljebiller i år.


Campanula punctata "Rubriflora", som jeg købte i foråret, sprang ud i går. Det kneb lidt at få et ordentligt billede af den.


Denne her fine lille klokke er så blød i stilkene, at blomsterne bliver fyldt med jord, men med lidt held vokser stenurten ind under til næste år. Ellers må jeg finde en fin sten, den kan hvile på. Hvis jeg husker rigtigt, har jeg set et foto af dens blå fætter, som hænger ud fra klipperne, så den har ikke det problem.


Da vi lavede bassin i haven, købte vi samtidig en sammenplantning med denne navnløse iris. Jeg havde spekuleret på, om det mon var en af de japanske. Det viste sig, så vidt jeg kan se at være...en helt almindelig gul sværdlilje, selv om den i hvert fald endnu ikke er særlig kraftig. Men pyt, jeg er da glad for den alligevel.


Irisen her var lige startet med at blomstrer, da jeg lavede sidste indlæg. Den har da helt overgået sig selv i år. 

Hav det godt der ude.

3 kommentarer:

  1. Lækre billeder. Især er din ridderspore imponerende flot, og roser og pæoner strutter nærrmest af sundhed. Hos os er punctata klokkeblomsterne også ved at springe ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Riddersporen har efterhånden stået der i tolv år, og har da heldigvis fået godt fat. Jeg købte en Galahad i foråret, som jeg håber på bliver lige så stor med årene. Desværre bliver roserne nok ikke ved med at se så godt ud, for de har fået lidt stråleplet.

      Slet
  2. Vejret som du beskriver det, har været lige sådan her onsdag og torsdag, ikke lige det vi forbinder med sommer.
    Dine roser og pæoner er eventyrligt flotte og meget langt fremme i forhold til mine. Det må spille ind du er i syd og jeg i nord. Jeg har også Sympathie og den er ikke sprunget ud endnu. Den har vi flyttet et par gange indtil den fik plads ved pergolaen og så kan det ellers være den fik fart på.
    Jeg er glad for at læse Ridderspore bliver så gamle, og hvor er det smukt med det grågrønne løv på din.
    Den hvide stenbedsblomst synes jeg lignede Ballonblomst men ikke helt alligevel da jeg fik kigget på knopperne. Sød er den.
    Rigtig god weekend
    Kh Rose

    SvarSlet