Sider

lørdag den 20. oktober 2018



Have-året 2018

vil formodentlig blive husket længe.



Det startede - om end forsinket - så trods alt frodigt, og da det for første gang lykkedes mig at få chokoladeblomsten fra sidste år til at skyde igen, var forventningerne høje, og projekterne mange.



Jeg skulle bl. a. have fundet flere sten til det bed, jeg startede på sidste efterår.
Jeg har ikke fået taget foto af det endelige resultat. Der kom lige en Middelhavs-sommer på tværs, så i får det lidt i små bidder.




Sommeren havde til gengæld en fantastisk indvirkning på den vinstok vi plantede bag bedet i maj måned. Hele 8 fine klaser med fuldmodne og meget velsmagende druer.
Hvordan det gik med kartofler og de andre grøntsager, prøver jeg at fortrænge, for da de begyndte at se tørstige ud, indførte vandværket totalt vandingsforbud.

Sommeren bød på et væld af sommerfugle. Duehale som vist strengt taget er en aftensværmer har vi år tilbage set en eller to af på en hel sommer. I år har jeg flere gange talt både to og tre ad gangen. 



Det er sikkert et resultat af tørken, at Lille Ildfugl kom i juli, for den har jeg ikke tidligere set i haven. Det hvide W og kejserkåbe har også været hyppigere gæster i år. 


Sidst i august dukke denne lille fyr så op. Håber at den kan affinde sig med de få liter vand, der er i vores lille havebassin. Til gengæld må jeg så se, hvordan jeg kan fiske trådalger op.

God weekend






4 kommentarer:

  1. Hejsa
    Hvor hyggeligt med et indlæg fra dig, det er længe siden sidst. Flotte sommerfugle I har haft besøg af og den fine frø.
    Håber at høre mere fra dig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det blev ikke til noget sidste år. Mit ellers trofaste kamera svigtede mig. I år har haven ikke været så præsentabel. Ja jeg er rigtig glad, for at vi fik besøg af så mange smukke sommmerfugle.

      Slet
  2. Hej May

    Alletiders at se så mange sommerfugle hos dig, duehalen svirrede også her, men ellers har der været mangel på vore flyvende venner...
    Glæder mig til at se stenbedet - det ser allerede spændende ud!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er en skam, at i har måttet kigge langt efter sommerfuglene i år. Jeg håber, at de vende tilbage næste år. Her gik der lidt sport i at "fange" så mange som muligt.
      Tak skal du have. Bedet er stort set færdigt. Jeg var så heldig, at en familie i nærheden havde besluttet sig for at sløjfe et langt stengærde. Så de havde sat et skilt op om, at stenene var gratis. Du må også have en dejlig søndag.

      Slet