Sider

torsdag den 18. juli 2013

Palmelilje og dagliljer.

Nu hvor sommeren er over os, og det bare er sol fra morgen til aften uden andet vand end den smule morgendug, der falder - nåh ja og så de liter, som løber gennem haveslangen, er det blandt andet palmeliljen der stjæler billedet. Jeg viste den ikke sidste år, fordi den snød, men nu står den i al sin pragt.

Billedet er nok taget for en uges tid siden. 



Der sker også noget hver dag i mit bed med liljer og dagliljer.
I har vist nok set "Corky" før, men den var bare så fotogen i går den 17. juli.


"Little Bumble Bee" er også en genganger. Men jeg kunne altså ikke lade være.


I foråret udvidede vi bedet, dels for at samle et par bede og dels for at blandt andet "Sammy Russel" og gyvelen kunne komme lidt mere ud i solen. Sidste år blomstrede "Sammy Russel" slet ikke og se nu disse smukke blomster vi bliver belønnet med.


"Gentle Shepherd" har i flere år bare stået og samlet kræfter og i går sprang den første blomst så ud. Det har jeg glædet mig meget til. Egentlig havde jeg troet, at den var helt sne-hvid, men den er alligevel fin.


Der er blevet plantet lidt ekstra ind i mellem i det oprindelige bed. Men der er stadig plads til nyanskaffelser. En af de planter, der blev flyttet der over i efteråret, er hvid skabiose. Den halter stadig lidt, men den skal nok finde sig til rette. Alunrod "Palace Purple" i forgrunden er også en af dem, som jeg købte til bedet i efteråret. Den er meget tæt på at blomstre nu. Bag ved den står en iris, som måske er Iris orientalis.


Her er den i blomst.
Det minder mig om, at jeg havde lovet at vise nogle flere af de iris, vi har i haven.


Hollandsk iris "White Excelsior" fra den 8. juni.


Her et morgen-billede af Iris chrysographes "Black Form" fra den 12. juni.


Og som rosinen i pølseenden Iris germ. "Superstition". Jeg bliver lige imponeret over både dens farve og dens højde hvert år. Den har lidt tendens til at vælte på grund af dens mange store tunge blomster. Men smuk er den.

Mange sommerhilsner fra Sydhavsøerne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar