Sider

søndag den 7. april 2019

Narcisser ....Narcisser og flere narcisser


April ser jeg frem til hvert år. Sammen med alle de andre smukke forårsløg, er det jo nu alle narcisserne springer ud en efter en.

Der var lidt god plads mellem dagliljer og liljer, så inspireret af Lisbeth fra Høneballehaven har jeg løbende samlet de fleste i ét bed. Nåh ja, så gik der også lidt samlermani i det, så efterhånden er det blevet til en del forskellige sorter.


Fotoet er fra sidste halvdel af april sidste år. Længst tilbage i billedet breder snepryd og sibirisk skilla sig mellem hvide, gule og blå anemoner.


Det startede som typisk med "Tete a Tete", almindelig påskelilje og "Carlton" i sidste halvdel af marts.


og i de sidste dage i marts sprang "Ice Follies, "Chromacolor", og "Replete" ud.

Jeg fandt et løg af Narcissus rupicola ssp watieri på et havemarked forrige år. Siden har jeg spændt ventet på, at den skulle blomstre. Så jeg blev glad, da den satte en knop. Den viste sig ikke at være meget større end en vintergæk, men den er bare så fin og har bestemt været værd at vente på.
Nu glæder jeg mig så til, at den danner lidt flere løg.









I den første uge af april er "F 20","Katie Heath" og en navnløs sort fra en god nabo sprunget ud.


"Delnashaugh" "Popeye" og "Tahiti", som er den senest købte, står også og nyder den pragtfulde forårssol.


"Obdam" og "Broughshane" står med store knopper, som sikkert springer ud en af de næste dage. Thalia har desværre ikke sat knopper i år. Jeg flyttede dem - heldigvis - i efteråret og opdagede derfor, at der var nogen, der var begyndt at spise løgene. Nu satser jeg på, at jeg har fået sorteret alle de angrebne fra, og at resten får lov at vokse sig store og blomsterdygtige.



"A Flame" og "Flower Drift" er sammen med 

"Cheerfulness" og "Yellow Cheerfulness de sidste der begynder at blomstre sammen med Pinseliljen og en flerblomstret tazet. 

Håber at I har haft en fantastisk forårs-weekend i haven, og at nattefrosten bliver aflyst.

8 kommentarer:

  1. Så mange flotte narcisser som du har! De trives åpenbart vekdig godt hos deg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Ja de er tilsyneladende glade for den lerholdige jord vi har her. De kommer troligt år efter år.

      Slet
  2. Hej May,
    Det er vel nok mange skønheder på billederne. dejligt med navne for der er da nogle jeg også vi se efter. Dejlige sol billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Ja de er så skønne. Flere af dem har jeg været heldig at finde på plantemarkeder.

      Slet
  3. Hej Mai
    Hvor dejligt at høre fra dig igen, jeg skal love for, at du har ladet dig inspirere, sikken en masse skønne narcisser, du har prøvet til med, det er så flot. Jeg håber, vi ses igen på bloggen, min Osmanthus er tæt på blomstring, jeg mener at kunne huske, at du har en stor busk?
    God dag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Ja fotoet af dit smukke påskeliljebed, som du viste på blokken for et par år siden, gav mig lyst til at prøve, at sætte dem jeg havde mere samlet, og så er der nok kommet lige så mange til (Min mand opdagede, at han også synes, at de er smukke). Du må også have en god dag

      Slet
  4. Hej Mai

    Ja, det må jeg da nok sige - en flot samling!
    Det ser jo rigtig godt ud!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Du må også have en god uge.

      Slet